Start › Goda exempel › Mer kroppsrörelse i vardagen
Det är vardagsmotionen som är viktigast. Större andel aktiv transport såsom att cykla och gå främjar hälsa, miljö och ekonomi. Vi får tryggare trafikmiljöer, attraktivare tätorter och besluten för att avveckla beroendet av fossila bränslen underlättas. Där man cyklar och går stärks det sociala nätverket. Det är så ett samhälle håller sig levande.
Cykelstaden Malmö. Här cyklar man överallt, hela tiden, året runt. Man cyklar för att det är enkelt och snabbt. Till och med på vintern! Så gör vi Malmö till en cykligare stad.
Cykelutveckling i Skåne. Region Skåne arbetar för att stärka Skåne som cykelregion, främja cykelkulturen och bli en plats där cykeln är det naturliga färdmedlet för kortare resor
Norra Djurgårdsstaden har tagit fram konceptet 5-minutersstaden. Det kräver ett integrerat arbetssätt och kopplar stadsplanering och utformning av det offentliga rummet till det urbana mobilitetssystemet. Vardagsservice som livsmedelsbutik, förskola, skola och kollektivtrafik ska finnas inom en radie på fem minuters gångavstånd från bostaden – vilket motsvarar 400 meter.
Xplorion – klimatsmart boende. Sharing is caring! En elbil- och flera elcyklar och transportcyklar ingår i hyran via lånepoolen. Ett par steg från huset går spårvagnen. Inga parkeringar kommer att finnas avsatta vare sig för boende eller besökare. Hyresgästerna erbjuds stöd, tips och råd för att få ihop vardagen utan att äga en egen bil.
Cyklister för ett hållbart samhälle. Som cyklist är man med och skapar ett hållbart samhälle. Därför arbetar Mölndals kommun med att göra det enklare och bättre för att cykla i kommunen. Målet är att antalet cykelresor ska öka med drygt 6 procent per år.
Järfälla kommun har en gångplan. Gångvänlighet är inte bara en fråga om trafik och hållbara transporter utan i lika hög grad en fråga om upplevd stadskvalitet och i förlängningen kommunens konkurrenskraft. 2030 ska Järfälla vara en av Stockholmsregionens mest gångvänliga kommuner.